Interviul cu Radu Banciu

August 29, 2012 § 3 Comments

Ai devenit celebru.

Radu Banciu N-aş zice. Atâta timp cât merg cu metroul, cu tramvaiul, cu autobuzul, ca un om obişnuit… Nu.

Te pot trece la oamenii care au reuşit în viaţă?

Profesional, am făcut numai alegeri bune. Sen­timental, am făcut numai alegeri proaste. Deci nu mă consider un om care a reuşit. În carieră, întot­deauna am făcut paşi înainte. Cred că a fost o ches­tiune meritată.

Te întreb concludent: îţi place ce-ai ajuns?

Dom’ne, eu am ştiut din anii facultăţii că vreau să fac presă. Aveam talent la scris. Nu m-am gân­dit la televiziune. Citisem foarte mult şi puteam să scriu oricât despre orice. M-am bazat pe aceste atu­uri. Sunt singurul om care a intrat de pe stradă la „Prosportul“ lui Chirilă, al lui Tolontan, Fănuş Ne­agu, Ioaniţoaia, Radu Cosaşu şi Adrian Păunescu. Ăştia scriau acolo.

Nu ştiu cum erai atunci. Văd cum eşti acum. Mă uitam aseară la emisiunea ta şi mi se părea că te iei prea în serios. E rău sau e bine?

E un lucru rău. Nu pot să pretind că sunt mulţu­mit de emisiunile pe care le fac. În unele seri, da. De cele mai multe ori, nu. La mine, totul e o stare de spirit. N-am pregătit nimic. Totul e spontan.

Pricep că niciodată nu ţi se întâmplă să fii fericit. Sau ţi se mai întâmplă?

Mi s-a întâmplat. Tucă l-a întrebat asta într-un interviu pe Cristoiu. Şi el a răspuns că n-a fost niciodată feri­cit. Nu sunt la nivelul ăsta. N-aş fi fost niciodată fericit, dacă aş fi petrecut o viaţă întreagă printre cărţi. Am avut momente de fericire multe. Scurte. Dar intense. De lungă durată nici nu mi-am propus. La emisiune, te bu­curi de succesul unei ediţii cu rating bun şi a doua zi nu mai faci nimic. Eşti egal cu ultima ta performanţă. Aseară am avut o emisiune proastă. Cu o zi înainte am fost excepţional.

Ce înseamnă „proastă“, ce înseamnă „excepţional“?

Bun e peste 2. Prost e sub 1,7. Duminică, de exemplu, am bătut tot. Peste mine a fost doar Antena 3. Care ne bate. Nu e o competi­ţie între mine şi ei.

Te-ai obişnuit să iei bătaie de la ei?

Eu, de fapt, nu pierd de la Antena 3. Eu, când încep emisi­unea, ratingul postului e 1,8. Al Antenei 3 era 4,4. Da? N-ai cum, într-o oră, să recuperezi un aseme­nea handicap. Badea nu mă bate nicio­dată! E ca şi cum aş intra într-un meci con­dus cu 3-0. Eu nu plec de la egalitate cu el. El are o locomotivă, adică pe Gâdea, care-l duce sus, ca el să aibă de unde să piardă. Sigur, lumea îl aşteaptă şi pe el. Că, totuşi, Badea e cineva. Are, totuşi, opt ani de emisiune. Nu e un nimeni. La mine e invers. Ăia mă lasă în puţin şi eu mă duc în mult.

Deci tu vorbeşti serios acum…

Da. Evident. Şi încă ceva: ei sunt la un trust care are bugetul de 50 de ori mai mare ca B1. Înţelegi?

Ei explică faptul că sunt pe profit, în timp ce B1 nu se poate susţine din piaţă, adică din performanţa pe care o are.

Nu ştiu dacă sunt. Am văzut cifrele. B1 a avut o pierdere de 1 milion de euro. S-au publicat. Antena a fost cam pe zero. Mă îndoiesc că au fost cinstiţi şi au declarat corect cifrele, tocmai ca să nu plătească nişte bani. Dar B1, în ultimul an, a fost televiziunea cu cea mai mare ascensiune.

Nu vorbeşti cam mult despre libertate de exprimare pentru un om angajat la B1?

În ce sens?

Nu ţi se pare evidentă întrebarea?

Adică n-aş avea libertate? Eu, la emisiunea mea, n-am nicio problemă.

Să fiu mai explicit. Ai promo-uri în care zice exact ce zice Mircea Badea: că faci emisiunea cât o să mai aveţi voie să emiteţi. Îţi e frică să nu închidă Băsescu televiziunea?

Nu. Crin Antonescu a întrebat-o pe reportera B1 dacă mai emitem încă. Acum s-a dat decizie în defavoarea lor. Dacă ajungeau ei la putere, exista posibilitatea asta…

Îl imiţi pe Mircea Badea?

Vrei să mă crezi că n-am văzut niciodată o emisi­une a lui de la început la sfârşit? Am văzut frânturi, când mă mai duceam pe la cineva. Ba dimpotrivă, am avut o frază corectă în metafora ei. Eu spun că Badea m-a copiat pe mine ani de zile, fără să fac această emisiune încă. Emisiunea asta nu e pe sti­lul lui. El nu e aşa. Mircea Badea a făcut zeci de lu­cruri în televiziune. Eu n-am făcut aproape nimic. Am fost doar un analist. Doar că discutam pe alte teme, cum ar fi sportul. Aici fac tot analiză, doar că de alt gen. Eu pot să fac analiză pe orice domeniu, să vorbesc despre orice.

Percepţia despre oamenii care vorbesc despre orice nu e neapărat bună.

Poate să fie o problemă. Dar nu pretind că dau verdicte. Spun cum văd lucrurile. Am şi exempla­ritatea de a spune. Pentru că pe mine nu mă are nimeni la mână cu nimic. Din punct de vedere al profesiei, sunt imaculat. Mircea Badea nu are le­gitimitate. El întoarce foaia, dacă mâine îi spune Voiculescu: „Vezi că suntem cu Băsescu!“.

Şi de ce nu pot să mă gândesc la acelaşi lucru în legătură cu tine, tu, ca discurs, fiind extrem de consecvent politicii postului unde lucrezi?

Poţi să-ţi pui întrebarea. Dar eu chiar cred în chestiunea asta. Dacă n-aş fi crezut în ce spun, n-aş fi fost acolo. Dar el nu a avut discursul ăsta dintot­deauna.

Eu ştiam că vorbeşte despre Băsescu de aproape zece ani.

Păi da, că de atunci îl vânează Voiculescu. Şi ştim foarte bine cine e Dan Voiculescu.

N-ajungem nicăieri aşa. Că şi el poate spune că ştim bine cine sunt fraţii Păunescu.

Să-ţi spun ceva. N-am vorbit niciodată cu ei. Pe mine nu mă sună. L-am văzut doar pe Bobby Păunescu o dată, în decembrie, la petrecerea postului. Era cu Mo­nica Bîrlădeanu. Veniseră din Statele Unite.

A fost problema cu el, care a ironizat-o pe Alina Dumitru, olimpica. Tu ai dat de pământ cu Nadia Comăneci. Nu s-a supărat nimeni pe tine. Cum?

Nu mai ştiu ce-am zis de Nadia Comăneci…

Ai zis cam despre toţi.

De Cătălina Ponor am zis ceva. Ce-am zis? Că e o fată simplă, modestă, fără şcoală. Şi că s-a îndră­gostit de unul şi că e normal. Dar nu e nimic jig­nitor. Cătălina Ponor e o fată simplă. Tu n-ai văzut cum vorbeşte? Eu am vorbit despre ea când era pe prima pagină cu portoricanul ăla. Am spus că nu-i greu de cucerit. Că are un lexic de zece cuvinte. Asta a fost tot. Ce-oi vrea să spun acum? Că, dacă ai luat o medalie, eşti Dumnezeu?

Numele emisiunii tale cine l-a ales?

„Lumea lui Banciu“. Nu l-am găsit eu. Cred că unul dintre directori. Cred că Roco, un şef de la B1.

Ca titlu, pare uşor autist. „Lumea lui Banciu“… Pare că ai fi într-o lume a ta. Nu e o greşeală?

Nu. Cred că e vorba despre faptul că ăla vorbeşte despre ce i se întâmplă lui. Nu are nico pretenţie mai mare de-atât. Lumea lui e mediul lui. Ca şi cum ai spune „grădina lui“. Dacă alţii dau conotaţii e treaba lor. În orice caz, emisiunea a fost de un succes fulminant. E producţia numărul unu de la B1. Fără nicio discuţie asta. E o emisiune rentabilă. Un succes neaşteptat. Badea, după un an, nu avea ratingul meu. Iar el, pe vremea aia, nu avea con­curenţa mea – şi la un post ca Antena 3! Să nu ne ascundem: dacă aş face emisiunea asta acolo, n-aş avea sub ratingul lui. Proşti au fost cei de la ProTV că n-au luat emisiunea asta, că am avut discuţii. Am avut un producător care a încercat să le-o propună celor de la Pro. N-au vrut. Din prostie.

Vorbim de ProTV: ai zis că e urât copilul lui Măruţă.

În general, copiii mici mi se par urâţi. Ştiu că Esca a zis într-un interviu despre ea că a fost un copil extrem de urât. Şi mie mi se părea, sincer, că e cam urât…

Pare cam feminină observaţia.

Nu contează. Asta ce înseamnă? Eu îl văd în poze. Eu spun ce văd, cu riscul de-a deveni impopular. Nu-mi place mie copilul lui.

La începutul conversaţiei, mi-ai spus că, în plan sentimental, nu prea ai reuşit. Eşti căsătorit şi ai un copil.

Am spus că nu sunt mulţumit. Sigur, a fi căsăto­rit şi a avea un copil nu e un eşec. Depinde cu ce te mulţumeşti. Aş fi putut, sentimental, să fac mai mult în viaţă. În domeniul ăsta, nu sunt mulţumit.

Copilul tău e frumos?

E foarte frumos.

Chiar şi când era mic?

Era. Aici am fost norocos!

Semăna cu tine sau cu soţia?

La început, cu mine. Acum cred că seamănă cu soţia.

Ultima întrebare: ţi-a fost ruşine, după vreo emisiune, de ce ai spus?

Mi-a fost ruşine când am încercat să spun ceva şi nu mi-a ieşit. Evident că mi se întâmplă. Am spus lucruri greşite profesional, tâmpenii. Am recunos­cut când am spus.

Tagged:

§ 3 Responses to Interviul cu Radu Banciu

  • Vasile Neagu says:

    Felicitari Domnule BANCIU.

  • Mi-a placut interviul, mai ales cand Radu a recunoscut ca mai greseste si el…: foarte putin oameni dau dovada de atata onestitate. Nu numai ca ii critica pe altii, are spirit critic si fata de el insusi. De oameni ca el avem nevoie in Romania!🙂

  • Angela balanescu says:

    Trebuie sa recunosc…ma “culc” cu Banciu si ma “trezesc” cu Banciu. Respect!

Leave a Reply

What’s this?

You are currently reading Interviul cu Radu Banciu at Mindfields.

meta

