Interviu cu Lucian şi Ioana Mândruţă

August 2, 2012 § Leave a comment

Din când în când, cam o dată la doi ani, soţii Mîndruţă divorţează în ta­bloide. Teoretic. Practic, lumea pe care o trăim propune două realităţi, de multe ori distincte. Cea tabloidă şi cea propriu-zisă. În lumea propriu-zisă, e o plă­cere să stai de vorbă cu Lucian şi Ioana, într-o seară de vară, pe terasa lor. E o plăcere să stai de vorbă cu ei, chiar şi când sau, mai degrabă, mai ales când părerile în conversaţie coincid rar. Lucian e un tip greu de înţeles. Tocmai de aceea nici nu e cazul. El face o treabă atât de bună în ideea aceasta, încât e şi păcat să nu-l aplaudăm, zâmbind pentru asta.

De ce nu divorţaţi?

Lucian Începi tu, Ioana. La mine lista e mai lungă.

Ioana Pentru că nu s-a pus problema. Nu avem de ce divorţa.

Motive ar cam fi.

Ioana Spune-le! Că jur că divorţăm, dacă există.

Lucian Nu te băga în promisiuni, că aşa a făcut şi Antonescu.

Primul şi poate cel mai important e că-i păcat să stricăm o ştire frumoasă: aceea că divorţaţi.

Ioana Continuăm să credem că oamenii fac ştiri­le, nu că ştirile fac oamenii.

De ce nu l-ai înşela pe Lucian?

Ioana Pentru că-l iubesc foarte tare. Şi când se întâmplă asta, nu e loc pentru înşelat. E, poate, o modă veche. Sau poate clişeistic.

Lucian Şi toate acestea, deşi n-am mai tuns iarba de vreo două săptămâni.

Tu ce motive ai avea să nu divorţezi?

Lucian Să-ţi spun de ce aş putea să divorţez, mai bine. În primul rând, n-am nevoie de mâncare găti­tă. E un punct important.

Ioana Nici nu s-ar fi pus problema, eu neştiind să gătesc.

Ştiu. Ai spus asta într-o emisiune în care aţi fost amândoi. Şi replica soţiei mele a fost atunci: „Vreau şi eu să ştiu să nu ştiu să gătesc“.

Lucian Foarte bună replica. Ioana, el a venit la noi ca să plece cu o ştire. Aşa că s-o construim. Ţi-am zis cu mâncarea gătită. Apoi, aş putea să divorţez pentru că nu simt nevoia să dorm cu cineva. Programul meu pe internet se termină la ora două, în timp ce Ioana să bagă în pat la nouă. Lucrăm pe fusuri orare diferite. Nu aduc bani în casă. Ioana se ocupă cu asta. Eu sunt cel care-i dă pe prostii. Viaţa mea continuă să fie, mai mult sau mai puţin, independentă. Practic, sunt, în continuare, un burlac. Există şi un motiv pentru care nu divorţez. Că n-aş mai avea cu cine să râd. Atunci când m-am căsătorit cu Ioana asta mi s-a întâmplat. A fost prima persoană cu care am constatat că pot să râd de aceleaşi lucruri. E foarte important să râd, pentru că eu sunt un om trist. Să divorţezi de un om cu care poţi să râzi e o investiţie proastă.

Ioana Dragostea e făcută din detalii. Poţi să spui că iubeşti pe cineva când nu te poţi lipsi de suma lor.

Când te-ai plictisit ultima oară de Lucian?

Ioana Ne plictisim des. Ne certăm. Ne contrazi­cem.

Lucian Eu nu te contrazic. Eu, pur şi simplu, am dreptate.

Mă gândeam că sunt atât de mulţi ani de la acel moment în care Lucian trecea de la prezentatul ştirilor la o emisiune mondenă. Şi se promova el cu povestea cu amantlâcul. Putem s-o dezamorsăm?

Lucian În continuare nu putem vorbi. Dar Ioana poate să confirme că sunt nevinovat.

Ioana Da. Asta aşa este. Şi o ştim noi.

Povestea aceea l-a făcut controversat.

Ioana În ziua în care ne-am căsătorit, unul dintre colegii de presă aflaţi la nuntă m-a întrebat cum de mă mărit cu un om atât de controversat.

Număraţi anii?

Ioana Au fost mulţi. Şi foarte plini. Şi au trecut foarte frumos şi repede. Îi numărăm, mai degrabă, pe cei care au rămas. Pe cei care au trecut îi vedem în copiii noştri.

De atunci şi până acum, cum au devenit copiii?

Ioana Cel mai frumos lucru pe care am reuşit să-l impregnăm copiilor a fost libertatea de gândire. A fost cea mai mare investiţie. Am vorbit matur cu ei din primele momente. Discutăm cu ei. Le punem totul pe masă. Participă la decizii.

Lucian, e viaţa ta acum aşa cum ţi-ai imaginat-o, la un moment dat?

Lucian Nu. E complet diferită. La un moment dat, un om pentru care am lucrat mi-a sugerat să nu mă mai prostesc cu prezentatul ştirilor. Că eu pot să fac multe altele. Am fost în America, unde am făcut studii. Am fost şi la CNN, unde am con­statat că unii prezentatori de ştiri sunt foarte bă­trâni. După 15 ani de ştiri, îmi imaginam că voi ieşi la pensie prezentator. Am fost foarte surprins când n-am mai fost. Nu deprimat. Surprins.

A fost o nedreptate?

Lucian Nu. Doar o surpriză. Când am terminat cu „Observatorul“, am primit două oferte să pre­zint ştiri în altă parte. Dar am descoperit un lucru important atunci. Că nu mai vreau să fiu la mâna gustului public. Vine o vârstă când nu mai vrei să depinzi de 20.000.000 de oameni.

Ioana E o alegere şi, până la urmă, o presiune care se reflectă şi asupra familiei.

Lucian Dacă ai avut un rating cu 0,5 mai puţin, eşti varză acasă.

Ioana E o chestiune de feed-back imediat al ac­ţiunii tale.

Ai ieşit de tot din televiziune? E o chestiune de moment? Sau nu putem să definim lucrurile?

Lucian Nu putem să definim. It’s complicated.

Te-ai întors la Adrian Sârbu acum. Cum a fost reîntâlnirea?

Lucian Am scris, în timp ce lucram în altă parte, un articol în „Dilema“. Mi se pare că l-a citit. Mie mi-a fost foarte dor de el. Când am plecat din te­leviziune, în toamna anului trecut, contractul meu nu se încheiase. Deci nu eram fără contract. Am făcut-o pentru că el mi-a făcut oferta asta. Îmi era dor de el!

Şi motivul lui care a fost?

Lucian Nu ştiu.

S-a mai schimbat?

Lucian Lui nu-i place să vorbeşti despre el. N-am s-o fac. Este secretul nostru, ca să zic aşa. E secre­tul nostru, al celor care lucrăm cu el.

Ioana, cum l-au schimbat pe Lucian anii mulţi de televiziune?

Ioana Lucian e un om surprinzător. Face multe lucruri din convingere. Are un entuziasm uriaş. Când crede în ceva, încearcă să realizeze, chiar dacă e împotriva lui.

Lucian De exemplu, ce şansă are un om de te­leviziune ateu? Un om care spune că nu crede în Dumnezeu, într-o ţară ortodoxă?!

Care sunt şansele ca un om să mai fie ateu în secolul XXI? Eu aşa văd întrebarea. Ce şanse are să mai fie ateu un om care a trăit minunea de-a avea doi copii?

Lucian Nu e o minune.

Ioana E un proces biologic.

Şi acum intru pe teritoriu medical al Ioanei. Un proces biologic, în cadrul căruia sunt enorm de multe lucruri inexplicabile ştiinţific.

Ioana Aşa este. Dar nu înseamnă că ele sunt expli­cate de credinţă. Revenind, acesta e doar un exem­plu de idee nepopulară.

Asta te face controversat. Un alt subiect controversat e tranziţia ta bruscă la divertisment.

Lucian Probabil că n-ar fi trebuit să mă apuc nicio­dată de divertisment. Aşa cum l-am făcut eu.

Regreţi?

Lucian Regret formatul cu cadă. A fost o greşea­lă. Dar ideea de a face un talkshow modern, gen Colbert Report, nu-mi dă pace. Eu cred că pot s-o fac.

La un moment dat, ţi-am pus o întrebare de unde interviul a luat altă turnură. Mă întorc şi te întreb mai specific. E viaţa ta de acasă aşa cum ţi-ai propus-o, la un moment dat?

Lucian Nu. Aici e o altă dezamăgire a mea. N-am crezut că băiatul meu cel mare o să aibă 10 ani, fără ca eu să-i citesc o poveste. Fără ca eu să stau de vorbă cu el mai mult de un sfert de oră. Fără să apuc să-i povestesc despre lucrurile care mi se par importante în viaţă. Şi am ajuns la vârsta aceasta, când nici nu mai am poftă să povestesc. Trebuia să fi făcut copiii mai devreme.

Ioana E doar o impresie. Vorbeşte mult cu copiii, în ciuda faptului că are tot timpul senzaţia că rămâ­ne ceva nespus. Că ar fi putut vorbi mai mult. De aceea, Mihai, mai ales, îl ia în mod evident drept model. Nu doar îl admiră, dar îl şi copiază.

Lucian Apropo de scandalul acela de acum câţiva ani. Că ai întrebat despre el. Mihai e acum în clasa a cincea. Atunci era în clasa întâi. Tocmai învăţa să citească. Întotdeauna m-am întrebat dacă a citit ar­ticolele din tabloide despre mine.

Păi, nu l-ai întrebat?

Lucian Niciodată n-am avut curajul să-l întreb asta. N-am avut nicio discuţie despre asta. Ştiu că, în general, presa mai scrie despre noi. Dar nicio­dată nu s-a întâmplat, ca atunci, să mă întâlnesc cu un asemenea val de ură publică. Atunci am înţeles că oamenii n-au modele. Au ţinte ale invidiei. Spre oamenii din mass-media nu se îndreaptă dragoste. Cum apare, vorba lui Nichita Stănescu, un colţ cio­bit la cub, se năpustesc toţi pe tine. Pentru că au o bucurie în a spune: „Uită-te, băi, şi la ăsta! El era o jigodie, de fapt!“.

Le plac prăbuşirile celorlalţi.

Lucian Sunt mişto prăbuşirile. O spun în calitate de pilot. Niciodată presa n-a venit la o decolare re­uşită. Poate doar la prima.

Să nu trăim vremurile în care decolarea reuşită să fie o ştire!

Lucian Da, e adevărat!

E adevărat că se consumă dragostea între doi oameni?

Ioana Sunt iubiri care se consumă. Altele care se transformă. Deşi nu cred că sunt tipare. Dar ştiu că dragostea care rezistă e cea care se transformă.

Am să închei interviul adresându-i lui Lucian o întrebare dificilă.

Lucian Nu există. Gândeşte-te că eu am făcut toate greşelile cu putinţă.

Păi, poate mai faci una. Există un lucru pe care nu l-ai face pentru binele familiei tale?

Lucian Da. N-aş renunţa niciodată complet la convingerile mele. De natură politică, socială, fi­lozofică. De orice natură. Am trăit într-o familie în care oamenii au făcut puşcărie pentru convin­gerile lor. Acestea au fost cea mai mare bogăţie a copilăriei mele. N-am reuşit să ţin de aceste mo­dele. Am fost o fire şovăielnică. Am fost o fire sla­bă. Am făcut multe compromisuri. Dar am aceas­tă bucurie, că am cunoscut oameni pentru care convingerile erau importante. Acum mă uit în jur şi văd cât mai costă convingerea şi ce s-a prăbuşit ea în ultimele luni, cât de ieftină a ajuns… Şi mă gândesc că n-ar trebui s-o dau pe a mea pentru nimic în lume.

Mi-ai surmontat ultima întrebare. Aşa încât va fi pusă în condiţii mai ostile. Totuşi, fiecare om are un preţ, Lucian. Nu discut care e. Te întreb doar dacă recunoşti că există unul şi pentru tine.

Lucian Pentru ce ai putea să plăteşti preţul aces­ta? Dacă aş avea un preţ?! O întrebare foarte bună. Foarte bună!

Rămâne aşa, o întrebare bună?

Lucian Aş putea face un compromis. Dar nu pen­tru un preţ în bani. Aş putea să fac un compromis – doar din dragoste!

Tagged:

Leave a Reply

What’s this?

You are currently reading Interviu cu Lucian şi Ioana Mândruţă at Mindfields.

meta

