Guilty Conscience

March 10, 2011 § Leave a comment

Am fost întotdeauna atent la lupta omului cu conştiinţa. Conştiinţa e ceea ce ai în comun cu Dumnezeu. Nimic urât din gesticulaţia zilnică a fiecăruia nu se întâmplă, fără ca în prealabil sau ulterior, să fie nevoie să-şi învingă măcar momentan conştiinţa. În jurul meu se învârt, indiferent cumva de decizia mea, câteva caractere demonstrat mizerabile. Ca-n jurul fiecăruia. Pe posesori îi privesc constant cu acelaşi interes. Sunt sedus de capacitatea lor de a zâmbi binedispuşi. Înţeleg de aici ce succes au în confruntare zilnică a conştiinţei. Istoric se poate demonstra că cei care în disputa asta ies cel mai des învingători, sunt fie oamenii foarte proşti, fie oamenii foarte inteligenţi. Primii câştigă prin neprezentare. Adică sunt suficient de proşti încât să anuleze constant disputa. Sunt cei care, rămaşi des fără argumente, în conversaţie suspendă discuţia în ideea că să fie lăsaţi în pace. Cea de a doua categorie, în momentul confruntării conştiinţei, reuşeşte s-o domine, având o capacitate importantă de a identifica alibiuri. Asta înseamnă să te învingi cu armele tale. Conştiinţa nu e o corvoadă. E un mare dar. E o şansă. A o anula, indiferent de metodă, e un gest tâmp al unui om înfrânt. În parcursul vieţii trebuie să pierzi inteligent câteva bătălii. Asta e una dintre ele.

Pe scara sufletului meu / M-am întâlnit cu Dumnezeu. / El cobora solemn din conştiinţa mea, / Iar eu urcam surâzător spre ea!…

Ion Minulescu – Drum crucial

Tagged:

Leave a Reply

What’s this?

You are currently reading Guilty Conscience at Mindfields.

meta

