Ce mă enervează azi

October 19, 2010 § 1 Comment

De la o vreme încoace mă scoate din minţi ceea ce unii înţeleg a fi ospitalitate. Eu decodific acest comportament tot aşa, doar că invers. Îi zic umilitate. În relaţie cu tot ce vorbeşte o limbă străină, românul practică umilinţa şi discursul pesimist. Mi se pare tot mai penibilă concentrarea comentatorilor de meciuri de fotbal, când vine vorba pronunţiei de nume chinezeşti. Nu există om mai transpirat, ca ştiristul care trebuie să citească un nume portughez. Ei, în schimb n-au nicio emoţie în timp ce strâmbă nume româneşti. Dar nu asta e ceea ce vreau să spun. Ceea ce pe mine mă interesează e cum de Bucureşti e Bucharest în timp ce New York e New York. Sau Paris e Paris. Băi eu nu înţeleg logic demersul de a traduce unele nume proprii. Nu toate. Unele da, altele nu. Grecia e în general Greece. Dar pentru ei e Ellada. Spania pentru noi e Spania. Pentru ei e Espania, doar că ea în general e Spain. Băi sunt eu nebun? America e America. Londra se complică. La ei e London. La francezi e Londres. Băi da Paris e Paris peste tot. Sau Amsterdam la fel. Da Olanda e ba Nederland. Ba Holland. Şi nu e nimeni intrigat de incorenţa asta penibilă. Poate sunt eu nebun. Dincolo de faptul că mi se pare ridicol să traduci un nume propriu, nu înţeleg cum o lume întreagă e în halul ăsta al haosului în exprimare. Adică măcar să le traducă pe toate.

§ One Response to Ce mă enervează azi

  • Alina says:

    Urasc tratarea diferentiata a persoanelor pe baza de provenienta teritoriala.De ce adica un francez in Romania trebuie pupat in *** , iar un roman in propria lui tara e tratat aiurea.Eu studiez intr-o grupa in care avem multi studenti straini, carora le e acordata atentia cea mai mare,vezi Doamne ca vin din Europa de Vest.Daca macar ne-ar trata pe noi asa cum meritam, dat fiind ca ei sunt oaspeti la noi in tara, ar mai merge, dar cand ne iau in ras fara nici o emotie sau chicotesc cand vorbim in romana, atunci chiar de inteleg sau nu, trebuie trimisi in pizda masii.

Leave a Reply

What’s this?

You are currently reading Ce mă enervează azi at Mindfields.

meta

